CANTILENAS AFIRMATIVAS: A POÉTICA DA REPETIÇÃO DE CLARICE LISPECTOR

Autor: 
GILSON ANTUNES DA SILVA
Orientador: 
ANTONIA TORREAO HERRERA
Banca: 
SUENIO CAMPOS DE LUCENA; LIGIA GUIMARAES TELLES; MIRELLA MARCIA LONGO VIEIRA LIMA; YUDITH ROSENBAUM
Abstract: 
This thesis aims to analyze the ways how the repetition are set in the fictional work of Clarice Lispector. It is elected as the main corpus for analysis, the novels Perto do coração selvagem (1943), A paixão segundo G.H. (1964), and Agua viva (1973). The research isolates in each novel analyzed the repetition’s perspectives (symbolic or automaton, and real or tiquê). In the inaugural novel analysis, the symbolic perspective of repetition is emphasized, and the desire is prioritized as a phenomenon of this unconscious and universal mechanism. Then, in order to analyze the novel written in 1964, both perspectives are worked, and it is appointed the instinct and the compulsion to repeat as repeating elements. Finally, in novel Água viva, both aspects of repetition are studied singly, and it is analyzed its modes of action in literary writing, in the artistic creation in itself. In this work, the literary material is articulated with some assumptions that come from the psychoanalytic theory and from the philosophy. The thesis is structured by an interdisciplinary research, of bibliographic feature. Taking the repetition element, the conclusions point to the presence of an affirmative gesture performed by the analyzed characters. Attached to this gesture, there is a dimension of enjoyment that combines pain and suffering, which impels the heroines to look for another experience, in order to search for new beginnings. These characters are fated to repeat. This way, they do not consider the life in its eternal beginning as suffering, but, like Sisyphus rolling stone insistently, they assume the tragic dimension of existence and conduct their trajectory in a happy and joyful acceptance.
Repetition. Real and symbolic perspectives. Affirmative gesture. Clarice Lispector.

 

Resumo: 

Objetiva-se, nesta tese, analisar os modos como se configura a repetição na obra ficcional de Clarice Lispector. Elege-se como corpus principal para análise Perto do coração selvagem (1943), A paixão segundo G.H. (1964) e Água viva (1973). A leitura busca isolar em cada obra analisada as vertentes da repetição (simbólica ou automaton e real ou tiquê). Na análise do romance inaugural, enfatiza-se a vertente simbólica da repetição e prioriza o desejo como fenômeno desse mecanismo inconsciente e universal. Em seguida, na análise do romance de 1964, trabalha-se com as duas vertentes e elege a pulsão e a compulsão a repetir como elementos representativos da repetição. Por fim, na leitura de Água viva, isolam-se as duas vertentes da repetição e analisa seus modos de atuação na escrita literária, no próprio fazer artístico. Neste trabalho, articulam-se o material literário com alguns pressupostos advindos da teoria psicanalítica e da Filosofia, numa pesquisa interdisciplinar de natureza bibliográfica. As conclusões apontam para, a partir da repetição, a presença de um gesto afirmativo realizado pelas personagens analisadas. Aliada a esse gesto, existe uma dimensão de gozo que conjuga dor e sofrimento, impelindo as heroínas à procura de uma outra experiência, à busca de novos recomeços. Condenadas a repetir, essas personagens não encaram a vida em seu eterno recomeço como sofrimento, mas, tal qual Sísifo a rolar pedra insistentemente, assumem a dimensão trágica da existência e conduzem sua trajetória numa aceitação alegre e feliz.

Repetição. Vertente real e simbólica. Gesto afirmativo. Clarice Lispector.

 

Data: 
sexta-feira, 19 Junho, 2015 - 00:45