SILVIANO SANTIAGO: AS VIRTUDES DO FALSO

Autor: 
JOSE CARLOS DA COSTA
Orientador: 
EVELINA DE CARVALHO SÁ HOISEL
Banca: 
LOURDES KAMINSKI ALVES DECIO TORRES CRUZ ANTONIO DONIZETI DA CRUZ ANTONIA TORREAO HERRERA
Abstract: 

This thesis presents a critical and analytical reflection on conceptual resolutions developed by the critic and fictionist Silviano Santiago that make possible understanding the dislocation that establishes him as a reference in the revision and renovation of the Brazilian literary criticism. Thus, this thesis defines some of the ways taken by Silviano Santiago, whose narrative solutions overcome the idea of fiction as representation and puts it near other narrative genres, as the autobiography and other language productions whose most common field is the science or its criticism, as the essay. The hypothesis proposed in this study considers that the action of the critic Silviano Santiago finds space in his fictional creation to be established and deal with subjects as politics, philosophy, culture and even the fiction status. Thus, it widens its limits and allows frequently the invasion of an autobiographical narrator who makes himself a character in many ways to express himself on the narrative subjects or the characters‘ lives. In this sense, it overcomes the modernist solutions that rule the art and makes a way towards a conjunction of fictional elements and other of critical nature, operating a changing and renovating action in the Brazilian literature. The aim of this study is recognizing the fundaments that support his theoretical definitions and his fictional creation, determining the place the writer has in the context of the Brazilian contemporary criticism and culture. It also matters the reflection on the delimitation and the repercussion of concepts as ―space in-between‖, ―contamination‖, ―hybrid textual practices‖, ―critical devouring‖ and ―autofiction‖, present in many of Silviano Santiago‘s works or adopted as fictional strategies. Finally, it considers essential the reflection on the point the writer‘s scripture finds the critic one and develops a confluence between the theoretical and the fictional productions. The thesis corpus is predefined widely by a collection of writings that approach more or less the proposed question on the exchanges between criticism and fiction and make possible thinking on the critical propositions and its repercussion in Silviano Santiago‘s fiction, recognized in the discussion of the concepts of ―representations‖, ―author status‖ and ―autofiction‖. Two works were chosen as reading and reflection focus: O falso mentiroso (2004) and Histórias mal contadas (2005). Methodologically placed in the comparative studies, this thesis exposes Santiago‘s intellectual trajectory and makes a reflection on the theoretical and critical definitions of the postmodernity, the concepts of representation and the notion of author, based on Michel Foucault‘s postulations; Jacques Derrida‘s perception of decentering, deconstruction and logics of supplement and différance; the notion of copy and simulacrum, by a punctual reading of Gilles Deleuze.

 

Keyword: Silviano Santiago; literary representation; autofiction; space in-between; ethnocentrism.

 

Resumo: 

Esta tese apresenta uma reflexão crítico-analítica sobre formulações conceituais desenvolvidas pelo crítico e ficcionista Silviano Santiago que possibilitam compreender o deslocamento que o situa como referência na revisão e renovação da crítica literária brasileira. Nesse sentido, demarcam-se, nesta tese, alguns dos caminhos que vêm sendo trilhados por Silviano Santiago, cujas soluções narrativas suplantam a ideia de ficção como representação e a aproximam de outros gêneros narrativos, como a autobiografia, e de produções de linguagem cujo campo mais frequente é a ciência ou a crítica dela, como o ensaio.. A hipótese proposta neste estudo considera que a ação do crítico Silviano Santiago encontra espaço amplo na produção ficcional para se instalar e tratar aí de temas como política, filosofia, cultura e do próprio estatuto da ficção. Com isso, alarga seus limites e permite, frequentemente, a invasão por um narrador autobiográfico que se faz personagem, em múltiplas formas, para se manifestar sobre os assuntos da narrativa ou a respeito da vida das personagens. Desse modo, supera as soluções modernistas ainda vigentes na arte e conduz a uma conjunção de elementos ficcionais e outros de natureza crítica, operando uma ação transformadora e fundadora na literatura brasileira. Tem-se como objetivo deste estudo reconhecer os fundamentos que dão suporte às formulações teóricas e à produção ficcional de Silviano Santiago, definindo o lugar por ele ocupado no contexto da crítica e da cultura brasileiras contemporâneas. Interessa, ainda, refletir sobre a delimitação e a repercussão de conceitos como: entre-lugar, contaminação, práticas textuais híbridas, devoração crítica e autoficção, expressos em trabalhos diversos de Silviano Santiago ou adotados como estratégia ficcional. Por fim, considera-se fundamental a reflexão sobre o ponto em que a escritura do ficcionista encontra a do crítico e desenvolve a confluência entre produção teórica e ficção. O corpus desta tese é pré-delimitado de modo amplo por um conjunto de obras que se aproximam, com maior ou menor intensidade, da questão proposta sobre o trânsito crítica-ficção e que possibilitam refletir sobre as proposições críticas e a repercussão destas na ficção de Silviano Santiago, reconhecidas na problematização dos conceitos de representação, autoria e autoficção. Tomam-se, neste trabalho, duas obras como centro da leitura e reflexão: O falso mentiroso (2004) e Histórias mal contadas (2005). Metodologicamente situada nos estudos comparados, esta tese põe em evidência a trajetória intelectual de Santiago e produz uma reflexão sobre as formulações teóricas e críticas da pós-modernidade, as concepções de representação e a noção de autor, apoiando-se nas postulações de Michel Foucault; a percepção do descentramento, da desconstrução e da lógica do suplemento e da différance, apoiada em Jacques Derrida; a noção de cópia e simulacro, a partir de uma leitura pontual de Gilles Deleuze.

Palavras-Chave: Silviano Santiago; representação literária; autoficção; entre-lugar; etnocentrismo.

 

Data: 
quinta-feira, 14 Agosto, 2014 - 16:30