Cópias em glória: o cinema bastardo de Quentin Tarantino

Autor: 
ADRIANO ANUNCIACAO OLIVEIRA
Orientador: 
DECIO TORRES CRUZ
Banca: 
CASSIA DOLORES COSTA LOPES DENISE CARRASCOSA FRANCA LICIA SOARES DE SOUZA MARIA DO SOCORRO SILVA CARVALHO
Abstract: 

American filmmaker Quentin Tarantino has been recognized in the international film scene since the 1990s for influencing contemporary imaginary and cultural production. Tis dissertation aims to understand his work as a particular creative project. As the main corpus for this study, we have selected the films Reservoir Dogs (1992), Pulp Fiction (1994), Jackie Brown (1997), Kill Bill: Vol 1 (2003), Kill Bill: Vol 2 (2004), Death Proof (2007), Inglourious Basterds (2009) and Django Unchained (2012), since they are, among the filmmaker’s work, the ones in which we found greater control of film discourse, due to the exercise of screenwriting and directing. We conducted a comparative analysis of these movies among themselves and in relation to other films, in which we identified opportunities to establish contrasts. We highlighted and discussed the following aspects of this filmography: (1) a particular mode of expression, identifiable as authorial style, (2) employment in high degree of quotation and intertextual play, and (3) the occurrence of critical discourse on cinema and culture. To achieve our goals, we employed a comparative methodology derived from semiotics and film studies formal approaches, as well as the critique of ideology, from a psychoanalytic matrix. We conclude that Tarantino’s creative project is characterized by the way he selects disparate, contrasting and unusual elements from the sea of intertextuality to present them according to a playful cinematic approach that simultaneously evokes and deconstructs norms and conventions of the audiovisual medium to establish new paradigms of artistic achievement.

 

Keyword: Tarantino; Cinema; Intertextuality; Authorship; Semiotic; Ideology

 

Resumo: 

O cineasta norte-americano Quentin Tarantino se destaca no cenário cinematográfico internacional desde os anos 1990, sendo reconhecido por influenciar o imaginário e a produção cultural contemporânea. O presente trabalho buscou entender sua obra enquanto projeto criativo particular. Elegemos como corpus os filmes Reservoir Dogs (1992), Pulp Fiction (1994), Jackie Brown (1997), Kill Bill: Vol. 1 (2003), Kill Bill: Vol. 2 (2004), Death Proof (2007), Inglourious Basterds (2009) e Django Unchained (2012), por serem, entre os trabalhos do cineasta, aqueles onde verificamos um maior controle do discurso fílmico, decorrente do exercício das funções de roteirista e diretor. Procedemos uma análise comparativa dessas realizações entre si e em relação a outros filmes, nos quais identificamos oportunidades de estabelecer contrastes. No percurso, evidenciamos e discutimos os seguintes aspectos sensíveis nesta filmografia: (i) um modo particular de expressão, identificável como estilo autoral, (ii) o emprego em alto grau da citação e do jogo intertextual e (iii) a ocorrência de enunciações críticas sobre o cinema e a cultura. Para atingir nossos objetivos, empregamos uma metodologia comparativa mediante abordagens formais derivadas da semiótica e dos estudos cinematográficos, bem como a crítica da ideologia, de matriz psicanalítica. Concluímos que o projeto criativo presente na obra de Tarantino é caracterizado pelo modo como seleciona elementos díspares, contrastantes e pouco usuais no mar da intertextualidade para apresentá-los segundo uma abordagem cinematográfica lúdica, que ao mesmo tempo evoca e desconstrói normas e convenções do meio audiovisual para estabelecer novos paradigmas de realização artística.

Palavras-Chave: Tarantino; Cinema; Intertextualidade; Autoria; Semiótica; Ideologia

 

Data: 
terça-feira, 29 Julho, 2014 - 11:00